برداشت صحیح از نمونه ها در ایده پردازی معماری
نویسندگان
چکیده مقاله:
استفاده از نمونه ها توسط دانشجویان در طراحی معماری رواج دارد، اما مرز کپی برداری و برداشت صحیح روشن نیست. سوال این است که برداشت صحیح چیست و چگونه می توان رابطه بین ایده طراحی را با نمونه ارزیابی نمود؟ در این پژوهش با هدف کشف تعریف برداشت صحیح، ابتدا ساختاری به عنوان سطوح بهره گیری از آثار بر اساس طبقه بندی سطوح اندیشه از به یادآوردن، فهمیدن، بهکاربستن، تحلیل کردن، ارزیابی کردن تا آفریدن تدوین میشود. بر اساس این ساختار، تحلیل میشود که الگوهای برداشت صحیح موجود در ادبیات کدام سطح را دربردارند. با بررسی کلیه روشهای ارزیابی برداشت، چهار تعریف از برداشت صحیح بر اساس چهار رویکرد فرآیند برداشت، خلاقیت ایده، اجتناب از درجازدن و برداشت ساختاری ارائه میشود و برای هر تعریف روشی برای ارزیابی رابطه بین ایده و نمونه معرفی میشود. نتایج پژوهش نشان می دهد برداشت صحیح فراتر رفتن از سایر سطوح مواجهه با اثر و رسیدن به سطح آفریدن است که نتیجه آن شباهت ساختاری با نمونه، تکرار نشدن ویژگیهای نامطلوب و ارتقای بداعت و کیفیت ایده طراحی است. ارزیابی بداعت و کیفیت ایده طراحی و نوع شباهت بین ایده و نمونه توسط داوران خبره به عنوان روش ارزیابی پیشنهاد میشود.
منابع مشابه
منابع ایده پردازی معماری جستاری در فرایند ایده پردازی چند معمار از جامعة حرفه ای کشور
ایدة اولیه طراحی، بازتابی است که در مواجهه با یک مسئلة طراحی، در ذهن طراح، شکل گرفته و در بسیاری مواقع ظاهر و آشکار نمی باشد. حال، این که «ایدة اولیه طراحی معماری از کجا نشأت می گیرد، منابع ایده پردازی معماری کدامند و سهم هر یک چیست؟»، پرسشی است که مقالة حاضر به آن می پردازد. در راستای پاسخگویی به پرسش فوق، پژوهشی بر روی فرایند ایده پردازی چند تن از معماران حرفه ای ایران انجام گرفت که گزارشی از...
متن کاملبرداشت صحیح از پیشینه های معماری منظر برای تولید دانش
برداشت از پیشینۀ طرحها در حوزۀ معماری بهعنوان امری رایج، از یکسو دچار تابوی «تقلیدی بودن»، و از سوی دیگر دچار اتهام «بدعتگذاری» است. در این زمینه تاکنون به سه مسئلۀ «استخراج دانش کاربردی از پیشینهها»، «تعریف برداشت صحیح از پیشینهها» و «ابهامزدایی از تفاوت آموزشی و تحقیقی بودن مطالعه موردی» پرداخته شده است. آنچه همچنان معنای «برداشت صحیح از پیشینههای معماری منظر» را نیازمند تحقیق بیشتر...
متن کاملمنابع ایدهپردازی معماری جستاری در فرایند ایده پردازی چند معمار از جامعة حرفهای کشور
ایدة اولیه طراحی، بازتابی است که در مواجهه با یک مسئلة طراحی، در ذهن طراح، شکل گرفته و در بسیاری مواقع ظاهر و آشکار نمیباشد. حال، اینکه «ایدة اولیه طراحی معماری از کجا نشأت میگیرد، منابع ایدهپردازی معماری کدامند و سهم هر یک چیست؟»، پرسشی است که مقالة حاضر به آن میپردازد. در راستای پاسخگویی به پرسش فوق، پژوهشی بر روی فرایند ایدهپردازی چند تن از معماران حرفهای ایران انجام گرفت که گزارشی از...
متن کاملمعماری اندیشه، از ایده تا کانسپت
این پژوهش به جایگاه« ایده» و «کانسپت» در معماری و چگونگی تبدیل اندیشه و خیال بر پایه متن به فضای معماری، می پردازد. روش پژوهش در این تحقیق به صورت تحلیل محتوا با تکیه بر نشانه شناسی لایه ای وتحلیل سه گانه پانوفسی در تمامی لایه های هم نشین است. فرآیند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که ایده، تفکر اولیه و غالب طرح بوده و استراتژی برخورد با آن است در حالیکه کانسپت به معنادار کردن اید...
متن کاملبرداشت ساختاری از مصادیق معماری
برداشت از نمونههای مشابه و مصادیق معماری یکی از گامهای مرسوم طراحی معماری است. بررسی و تحلیل ادبیات موضوع نشان میدهد برداشت ساختاری از مصداق موجب ارتقای کیفیت طراحی میگردد، اما تکرار اجزای مصداق یا ویژگیهای آن به کپیبرداری و برداشت سطحی منجر میشود. دیدن مصادیق پیش از طراحی ممکن است باعث ثابت شدن ذهن طراح در ویژگیهای مصداق گردد و به درجا زدن در طراحی منجر شود که نتیجه آن ایدۀ طراحی غیربد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 21 شماره 3
صفحات 81- 90
تاریخ انتشار 2016-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023